-
- Advertisement
Body spuiten
3 berichten
• Pagina 1 van 1
Body spuiten
De body is het uiterlijk van je auto, hoe meer tijd je er voor uittrekt, hoe mooier het resultaat zal zijn. Ook zijn er diverse gereedschappen die het je makkelijker maken om tot een mooi resultaat te komen, vaak heeft het zin om om hier wat in te investeren.
Sommige bodies worden geleverd met een z.g. schutfolie aan de buitenkant. Deze laat je tot na het spuiten zitten. Het voorkomt dat er een verf nevel aan de buitenkant van de body kan komen. Maar voor je aan de bestikkering begint, moet deze folie natuurlijk wel verwijderd worden.
Begin eerst met het aftekenen van de positie van de body posten. Hiertoe doe je de body over de auto, en positioneer je hem zodanig, dat de uitsparingen van de voorwielen op de juiste plek komen. De uitsparingen voor de wielen moeten nog niet uitgeknipt zijn, hierdoor voorkom je al voor een groot gedeelte dat de body scheef komt te zitten. Controleer nogmaals goed of de body recht op de auto zit, en de wielkasten aan de voorzijde op de juiste plek zitten.
Markeer nu de positie van de body posten, en maak de gaten in de body. Dit kan op diverse manieren, b.v. door eerst met een scherpe punt een deukje in de body te prikken. Daarna met een boortje voorzichtig het gat boren, of met een dunne, ronde vijl het gat uitvijlen. Het mooiste gaat het met een speciale body gat ruimer.
Dit is een conische ruimer, waarmee op elke plek een gat van elke willekeurig diameter gemaakt kan worden, perfect rond, en zonder bramen.
Belangrijk is dat het gat netjes rond wordt, zonder bramen aan de rand. Als er bramen aan de rand zitten, scheurt de body daar n.l. snel op uit.
Ook hebben we een "holle doorslag", dat is een soort pijpje met scherpe rand, met een diameter van 7mm. Dit gebruik je door de body te steunen op een blokje hout, aan de andere kant de doorslag exact op de juiste plaats houden, en er een tikje met de hamer op te geven. Dit is een niet te duur apparaatje, maar wat lastig om het gat precies op de juiste plaats te krijgen.
Let op dat sommige bodies voorzien zijn van kleine putjes ter indicatie van waar de body posten zouden moeten komen, maar deze hoeven niet altijd overeen te komen met de positie van de body posten van de auto waar je mee bezig bent! Dus altijd zelf de positie van deze gaten bepalen.
Als de body over de bodyposten past, kun je de hoogte van de body t.o.v. de auto bepalen door clipjes op de bodyposten te zetten, waar de body op komt te rusten.
Nu kun je ook het gat voor de antenne gaan bepalen, en op dezelfde manier het gat hiervoor maken.
Als alles goed zit, kun je nu gaan beginnen met het uitknippen van de body. Hiervoor kun je het beste een schaar met een gebogen punt gebruiken als je die hebt. Je kunt ook de body met een mes uitsnijden, maar daar moet je wel een vaste en zekere hand voor hebben, en er voor zorgen dat je niet in je vingers snijdt.
Begin met de wielkasten, als het goed is zal de voorste volgens de rand op de body uitgeknipt moeten worden. De achterste staat vaak niet of heel onduidelijk aangegeven, omdat niet alle auto’s exact dezelfde wielbasis hebben. Die moet je dus naar eigen inzicht uitknippen.
Voor het mooi rond uitsnijden van de wielkasten is er ook een handig apparaatje (cirkel snijder), wat ongeveer werkt als een passer met aan een been een mesje. De punt zet je op het middelpunt van de uit te snijden cirkel, en het mesje zet je op de gewenste diameter, en dan kun je een perfect ronde cirkel uitsnijden.
Als dat gedaan is, kun je de onderkant van de body uit gaan knippen. Ook hier geldt weer, dat je dat voor een groot gedeelte op eigen inzicht kan doen. Denk er wel aan, dat je altijd later een stukje meer eraf kan knippen, maar ‘bijknippen’ bestaat niet! In geval van twijfel dus iets te veel laten staan, en na gepast te hebben, e.v. nog een stukje extra er af halen.
Let op dat bij veel bodies een vleugel aan de achterkant van de body meegevormd is, en soms ook zitten er extra zijstukken voor een vleugel verborgen in de delen die je uit de wielkasten knipt. Deze delen kun je eerst ruw uitknippen, en later trimmen tot de juiste vorm.
Als de body volledig pasklaar is gemaakt, kun je aan het spuiten van de body beginnen. Doorzichtige bodies worden aan de binnenzijde gespoten! Dit soort bodies zijn gemaakt van policarbonaat (lexan), en de meeste normale verfsoorten houden daar absoluut niet op. Je moet dus een speciale verf hebben, die voor policarbonaat gemaakt is!
Begin met de body vetvrij te maken door hem aan de binnenzijde af te wassen met geconcentreerd zeepsop (hand-afwasmiddel). Daarna goed afspoelen onder de kraan, tot alle zeepresten verwijderd zijn, en de body goed drogen.
Nu kun je aan de binnenzijde de raammallen plakken, zonder met je vingers de binnenzijde van de body aan te raken.
Let vooral op dat de randen van de raammaskers goed aangedrukt worden, zodat er geen verf onder kan komen.
Let bij het spuiten ook op dat je geen verf aan de buitenkant van de body spuit. Dit geeft een lelijk effect. Om dit te voorkomen hebben veel bodies dus een schutfolie. Ook bij de gaten voor de bodyposten en de antenne moet je uitkijken, een simpele truc is om aan de buitenkant een stukje plakband over de gaten te plakken, zodat er geen verf naar buiten kan nevelen. Een andere mogelijkheid is om huishoudfolie strak over de body te trekken (aan de buitenkant) voor je gaat spuiten.
Als je 2 of meer kleuren verf wilt gebruiken, kun je nu ook delen van de body afplakken waar de eerste kleur verf niet op moet komen. Bij het spuiten van meerdere kleuren, moet je eerst de donkerste kleur spuiten, en daarna de lichtere kleur(en). Dit omdat de lichtere kleuren doorschijnend zijn, en als je daar een donkere kleur overheen spuit, wordt de lichte kleur heel donker.
Om dezelfde reden moet je als je een lichtere kleur gebruikt, altijd een witte of zilveren kleur als laatste over de hele kleurlaag heen spuiten. Van de buitenkant af ziet de lichte kleur er dan veel sprankelender uit. Doe je dit niet, dan ziet de body er wat somber uit als hij op de auto zit, omdat het binnen de body donker is.
Het spuiten zelf doe je in diverse hele dunne lagen. Lexan verf bevat een oplosmiddel voor de lexan, zodat de verf zich vast kan hechten. Als je nu in een keer een dikke laag opspuit, die wat langer nat blijft, dringt het oplosmiddel ver door in de body, die daardoor bros en dus heel breekbaar wordt, en soms zelfs helemaal vervormt. Daarom spuit je eerst een hele dunne nevel. Dan wacht je even tot de verf droog is (duurt meestal maar een 30 seconden). Dan spuit weer een dunne nevel, even drogen, weer een dunne nevel. Net zo lang, tot er een egale, maar nog steeds dunne laag op de body zit. Vooral ’s winters moet je er om denken dat de verf, de body en de omgeving een temperatuur heeft die hoger is dan 15 graden. Anders droogt de verf niet snel genoeg, met hetzelfde effect als wanneer je te dik spuit.
Als je het goed hebt gedaan, heeft de body nu helemaal dezelfde kleur, en zit overal verf. Let vooral op de inspringende delen van b.v. een luchthapper o.i.d., ook daar moet aan alle kanten verf zitten, bekijk de body dus van alle kanten.
Als je dus een lichte kleur hebt gebruikt, zal hij er vanaf de buitenkant nog wat somber uitzien. Om dat weg te krijgen, spuit je hem na met wat witte verf, en nu is de kleur echt zoals hij zijn moet, omdat de witte laag, die van buiten af achter de verf zit, het licht reflecteert!
Als je hiermee klaar bent, kun je de raammaskers verwijderen. Als je die body echt mooi wilt hebben, kun je nu met een speciale spuitbus z.g. ‘smoke’ verf de ramen een donkere tint geven, terwijl ze dan toch doorzichtig blijven.
Nu kun je verder gaan met het bestikkeren van de body (denk erom om eerst de schutfolie te verwijderen).
Voor een auto met nitro motor moet je nu ook nog gaan zorgen voor koellucht voor de motor.
Hierbij moet je op 2 dingen letten: niet alleen moet er lucht naar de motor kunnen stromen, maar de lucht moet er aan de achterkant ook uit kunnen, anders heeft het geen zit.
Over het algemeen volstaat het om de twee zijramen eruit te snijden, en een zo groot mogelijk opening in het achterraam te maken. Als het erg warm is, kan het wel eens nodig zijn om ook in het voorraam een lucht inlaat te maken om voldoende koeling te krijgen.
Het de lucht makkelijk maken om er aan de achterkant uit te kunnen heeft nog een groot voordeel: als de lucht er aan de achterkant niet uit kan, drukt hij als het ware de achterzijde van de body omhoog, waardoor de achterwielen minder grip op de weg hebben. Om dat te voorkomen (ook bij een elektro auto gebeurt dat) halen we liefst zo veel mogelijk van de achterzijde weg, zodat de lucht geen kans krijgt druk op te bouwen.
Het staat minder fraai, maar het scheelt een hoop in de wegligging. Het is dus maar net waar je de voorkeur aan geeft, of je dat wel of niet wilt doen.
FINISHING TOUCH
Voor het mooi detailleren van de lijnen van een body kun je een z.g. "fine liner" gebruiken. Dit is een soort "vilt stift" met een dunne tip. Door de tip in de groef van de body te zetten (raam omlijsting, deur etc) en hem daar langs te trekken, krijg je een mooie zwarte omlijsting.
Voor het afplakken van oppervlakken, maar ook voor het maken van strepen in een andere kleur, hebben we afplakband op rollen, in diverse breedtes. Dit is een speciale tape die een mooie, strakke afscheiding geeft, en waar de verf niet onder kruipt.
EXTRA TIPS VERSTERKEN VAN JE BODY:
De body van je auto vangt de meeste klappen op. Dit beschermt je wielophanging, waardoor die langer heel blijft, maar het is toch ook wel zonde. Een van de dingen die je kunt doen om je body langer heel te houden, of te repareren als het toch mis is gegaan is, is de body versterken of repareren met body tape. Dit is een glasvezel versterkte aluminium tape, wat ook schade voorkomt en/of voor herstel te gebruiken is.
Overigens is het heel belangrijk voor zowel de levensduur van de body als voor de levensduur van de auto zelf om een schuimrubber bumper op de auto te hebben. Veel auto's hebben dat er al standaard opzitten, maar als dat niet het geval is, loont het zeker om daar in te investeren!
Sommige bodies worden geleverd met een z.g. schutfolie aan de buitenkant. Deze laat je tot na het spuiten zitten. Het voorkomt dat er een verf nevel aan de buitenkant van de body kan komen. Maar voor je aan de bestikkering begint, moet deze folie natuurlijk wel verwijderd worden.
Begin eerst met het aftekenen van de positie van de body posten. Hiertoe doe je de body over de auto, en positioneer je hem zodanig, dat de uitsparingen van de voorwielen op de juiste plek komen. De uitsparingen voor de wielen moeten nog niet uitgeknipt zijn, hierdoor voorkom je al voor een groot gedeelte dat de body scheef komt te zitten. Controleer nogmaals goed of de body recht op de auto zit, en de wielkasten aan de voorzijde op de juiste plek zitten.
Markeer nu de positie van de body posten, en maak de gaten in de body. Dit kan op diverse manieren, b.v. door eerst met een scherpe punt een deukje in de body te prikken. Daarna met een boortje voorzichtig het gat boren, of met een dunne, ronde vijl het gat uitvijlen. Het mooiste gaat het met een speciale body gat ruimer.
Dit is een conische ruimer, waarmee op elke plek een gat van elke willekeurig diameter gemaakt kan worden, perfect rond, en zonder bramen.
Belangrijk is dat het gat netjes rond wordt, zonder bramen aan de rand. Als er bramen aan de rand zitten, scheurt de body daar n.l. snel op uit.
Ook hebben we een "holle doorslag", dat is een soort pijpje met scherpe rand, met een diameter van 7mm. Dit gebruik je door de body te steunen op een blokje hout, aan de andere kant de doorslag exact op de juiste plaats houden, en er een tikje met de hamer op te geven. Dit is een niet te duur apparaatje, maar wat lastig om het gat precies op de juiste plaats te krijgen.
Let op dat sommige bodies voorzien zijn van kleine putjes ter indicatie van waar de body posten zouden moeten komen, maar deze hoeven niet altijd overeen te komen met de positie van de body posten van de auto waar je mee bezig bent! Dus altijd zelf de positie van deze gaten bepalen.
Als de body over de bodyposten past, kun je de hoogte van de body t.o.v. de auto bepalen door clipjes op de bodyposten te zetten, waar de body op komt te rusten.
Nu kun je ook het gat voor de antenne gaan bepalen, en op dezelfde manier het gat hiervoor maken.
Als alles goed zit, kun je nu gaan beginnen met het uitknippen van de body. Hiervoor kun je het beste een schaar met een gebogen punt gebruiken als je die hebt. Je kunt ook de body met een mes uitsnijden, maar daar moet je wel een vaste en zekere hand voor hebben, en er voor zorgen dat je niet in je vingers snijdt.
Begin met de wielkasten, als het goed is zal de voorste volgens de rand op de body uitgeknipt moeten worden. De achterste staat vaak niet of heel onduidelijk aangegeven, omdat niet alle auto’s exact dezelfde wielbasis hebben. Die moet je dus naar eigen inzicht uitknippen.
Voor het mooi rond uitsnijden van de wielkasten is er ook een handig apparaatje (cirkel snijder), wat ongeveer werkt als een passer met aan een been een mesje. De punt zet je op het middelpunt van de uit te snijden cirkel, en het mesje zet je op de gewenste diameter, en dan kun je een perfect ronde cirkel uitsnijden.
Als dat gedaan is, kun je de onderkant van de body uit gaan knippen. Ook hier geldt weer, dat je dat voor een groot gedeelte op eigen inzicht kan doen. Denk er wel aan, dat je altijd later een stukje meer eraf kan knippen, maar ‘bijknippen’ bestaat niet! In geval van twijfel dus iets te veel laten staan, en na gepast te hebben, e.v. nog een stukje extra er af halen.
Let op dat bij veel bodies een vleugel aan de achterkant van de body meegevormd is, en soms ook zitten er extra zijstukken voor een vleugel verborgen in de delen die je uit de wielkasten knipt. Deze delen kun je eerst ruw uitknippen, en later trimmen tot de juiste vorm.
Als de body volledig pasklaar is gemaakt, kun je aan het spuiten van de body beginnen. Doorzichtige bodies worden aan de binnenzijde gespoten! Dit soort bodies zijn gemaakt van policarbonaat (lexan), en de meeste normale verfsoorten houden daar absoluut niet op. Je moet dus een speciale verf hebben, die voor policarbonaat gemaakt is!
Begin met de body vetvrij te maken door hem aan de binnenzijde af te wassen met geconcentreerd zeepsop (hand-afwasmiddel). Daarna goed afspoelen onder de kraan, tot alle zeepresten verwijderd zijn, en de body goed drogen.
Nu kun je aan de binnenzijde de raammallen plakken, zonder met je vingers de binnenzijde van de body aan te raken.
Let vooral op dat de randen van de raammaskers goed aangedrukt worden, zodat er geen verf onder kan komen.
Let bij het spuiten ook op dat je geen verf aan de buitenkant van de body spuit. Dit geeft een lelijk effect. Om dit te voorkomen hebben veel bodies dus een schutfolie. Ook bij de gaten voor de bodyposten en de antenne moet je uitkijken, een simpele truc is om aan de buitenkant een stukje plakband over de gaten te plakken, zodat er geen verf naar buiten kan nevelen. Een andere mogelijkheid is om huishoudfolie strak over de body te trekken (aan de buitenkant) voor je gaat spuiten.
Als je 2 of meer kleuren verf wilt gebruiken, kun je nu ook delen van de body afplakken waar de eerste kleur verf niet op moet komen. Bij het spuiten van meerdere kleuren, moet je eerst de donkerste kleur spuiten, en daarna de lichtere kleur(en). Dit omdat de lichtere kleuren doorschijnend zijn, en als je daar een donkere kleur overheen spuit, wordt de lichte kleur heel donker.
Om dezelfde reden moet je als je een lichtere kleur gebruikt, altijd een witte of zilveren kleur als laatste over de hele kleurlaag heen spuiten. Van de buitenkant af ziet de lichte kleur er dan veel sprankelender uit. Doe je dit niet, dan ziet de body er wat somber uit als hij op de auto zit, omdat het binnen de body donker is.
Het spuiten zelf doe je in diverse hele dunne lagen. Lexan verf bevat een oplosmiddel voor de lexan, zodat de verf zich vast kan hechten. Als je nu in een keer een dikke laag opspuit, die wat langer nat blijft, dringt het oplosmiddel ver door in de body, die daardoor bros en dus heel breekbaar wordt, en soms zelfs helemaal vervormt. Daarom spuit je eerst een hele dunne nevel. Dan wacht je even tot de verf droog is (duurt meestal maar een 30 seconden). Dan spuit weer een dunne nevel, even drogen, weer een dunne nevel. Net zo lang, tot er een egale, maar nog steeds dunne laag op de body zit. Vooral ’s winters moet je er om denken dat de verf, de body en de omgeving een temperatuur heeft die hoger is dan 15 graden. Anders droogt de verf niet snel genoeg, met hetzelfde effect als wanneer je te dik spuit.
Als je het goed hebt gedaan, heeft de body nu helemaal dezelfde kleur, en zit overal verf. Let vooral op de inspringende delen van b.v. een luchthapper o.i.d., ook daar moet aan alle kanten verf zitten, bekijk de body dus van alle kanten.
Als je dus een lichte kleur hebt gebruikt, zal hij er vanaf de buitenkant nog wat somber uitzien. Om dat weg te krijgen, spuit je hem na met wat witte verf, en nu is de kleur echt zoals hij zijn moet, omdat de witte laag, die van buiten af achter de verf zit, het licht reflecteert!
Als je hiermee klaar bent, kun je de raammaskers verwijderen. Als je die body echt mooi wilt hebben, kun je nu met een speciale spuitbus z.g. ‘smoke’ verf de ramen een donkere tint geven, terwijl ze dan toch doorzichtig blijven.
Nu kun je verder gaan met het bestikkeren van de body (denk erom om eerst de schutfolie te verwijderen).
Voor een auto met nitro motor moet je nu ook nog gaan zorgen voor koellucht voor de motor.
Hierbij moet je op 2 dingen letten: niet alleen moet er lucht naar de motor kunnen stromen, maar de lucht moet er aan de achterkant ook uit kunnen, anders heeft het geen zit.
Over het algemeen volstaat het om de twee zijramen eruit te snijden, en een zo groot mogelijk opening in het achterraam te maken. Als het erg warm is, kan het wel eens nodig zijn om ook in het voorraam een lucht inlaat te maken om voldoende koeling te krijgen.
Het de lucht makkelijk maken om er aan de achterkant uit te kunnen heeft nog een groot voordeel: als de lucht er aan de achterkant niet uit kan, drukt hij als het ware de achterzijde van de body omhoog, waardoor de achterwielen minder grip op de weg hebben. Om dat te voorkomen (ook bij een elektro auto gebeurt dat) halen we liefst zo veel mogelijk van de achterzijde weg, zodat de lucht geen kans krijgt druk op te bouwen.
Het staat minder fraai, maar het scheelt een hoop in de wegligging. Het is dus maar net waar je de voorkeur aan geeft, of je dat wel of niet wilt doen.
FINISHING TOUCH
Voor het mooi detailleren van de lijnen van een body kun je een z.g. "fine liner" gebruiken. Dit is een soort "vilt stift" met een dunne tip. Door de tip in de groef van de body te zetten (raam omlijsting, deur etc) en hem daar langs te trekken, krijg je een mooie zwarte omlijsting.
Voor het afplakken van oppervlakken, maar ook voor het maken van strepen in een andere kleur, hebben we afplakband op rollen, in diverse breedtes. Dit is een speciale tape die een mooie, strakke afscheiding geeft, en waar de verf niet onder kruipt.
EXTRA TIPS VERSTERKEN VAN JE BODY:
De body van je auto vangt de meeste klappen op. Dit beschermt je wielophanging, waardoor die langer heel blijft, maar het is toch ook wel zonde. Een van de dingen die je kunt doen om je body langer heel te houden, of te repareren als het toch mis is gegaan is, is de body versterken of repareren met body tape. Dit is een glasvezel versterkte aluminium tape, wat ook schade voorkomt en/of voor herstel te gebruiken is.
Overigens is het heel belangrijk voor zowel de levensduur van de body als voor de levensduur van de auto zelf om een schuimrubber bumper op de auto te hebben. Veel auto's hebben dat er al standaard opzitten, maar als dat niet het geval is, loont het zeker om daar in te investeren!
-
Vagger
Mooie guide ;)
Thums up !
Thums up !
-
StefCross
- Geavanceerd lid
- Berichten: 518
- Geregistreerd: 15 Mrt 2012, 20:25
Mooi stukje tekst :) knap gedaan!
-
celifor
- Rookie
- Berichten: 40
- Geregistreerd: 04 Jul 2011, 21:31
3 berichten
• Pagina 1 van 1
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten
-
- Advertisement