-
- Advertisement
Welke auto koop ik het best? GUIDE
2 berichten
• Pagina 1 van 1
Welke auto koop ik het best? GUIDE
De vraag : "Welke auto koop ik het best?" wordt hier soms toch gesteld. Daarom heb ik deze kleine guide opgesteld zodat jullie al wat verder kunnen met jullie vragen. Dit houd natuurlijk niet in dat er geen vragen meer gesteld mogen worden omtrent dit onderwerp. Het is gewoon zodat jullie al wat meer weet krijgen van merken, type's en klasses van auto's.
Stel dingen duidelijk voor jezelf
Eerst en vooral moet je jezelf een paar vragen stellen. Het komt vaak voor dat mensen een auto willen aanschaffen maar door de keuze aan modellen totaal niet weten wat ze moeten kopen, of wat het beste is. Begin met jezelf volgende vragen te stellen.
- Wat is mijn budget?
Dit is naar mijn mening zeer belangerijk. Je moet weten wat je eraan wil gaan spenderen, zo weet je ook dat je in de toekomst niet gaat verschieten van de rekening...
- Wat wil ik ermee gaan doen?
Wil je graag 5 meter de lucht in vliegen? Of liever gewoon met de 4 bandjes op de asfalt blijven rijden, of toch hier en daar eens door het gras rijden? Er zijn ook all-around modellen, maar als je weet wat je wil gaan doen met je auto, kun je beter een geschikte wagen kopen voor jouw gebruik.
- Hoeveel tijd wil ik er in steken (onderhoud)
Veel mensen onderschatten het onderhoud aan zo'n wagen. Zo heb je RTR wagens die over het algemeen niet veel onderhoud nodig hebben, maar heb je ook wagens die na elke keer rijden een goede beurt nodig hebben.
- Welke klasse wil ik gaan rijden?
Je hebt zowel nitro als electro. Hieronder heb je dan nog eens buggy's, truggy's, onroad, monster trucks, 1/8, 1/10,... Eerst bepaal je best of je een nitro of een electro wil, dit bespreek ik verder in dit topic. Buggy of truggy is wat aan jouw de keuze, truggy heb je wel niet in 1/10 schaal, wat jij de mooiste vindt. Schaal bespreek ik ook nog in dit topic.
Nitro VS. Electro
Om het even duidelijk te maken. Een nitro wagen wordt gevoed door brandstof, een electro wagen door stroom van batterijen. Ik maak even de vergelijking tussen beiden :
NITRO :
Pros :
- Zalig geluid (kan een con zijn)
- De power van een nitro wagen is meer als van een electro
- Gaan met goede afstelling sneller.
- Kun je langer mee rijden zonder motor laten afkoelen en doordat je geen batterijen moet laden (die voor de servo's gaan lang mee)
Cons :
- Kost veel
- Veel onderhoud
- Kan je op minder plaatsen mee rijden
- Er is meer kennis vereist
- Niet de beste optie voor een starter.
ELECTRO :
Pros :
- Relatief goedkoop
- Weinig onderhoud
- Meer acceleratie
- Veel locaties om mee te rijden
- Goede beginnersklasse
Cons :
- Laden van batterijen
- Electro is minder makkelijk te maken dan een mechanische motor (nitro)
BENZINE (2 takt) : Dit is echt voor de mensen die er een passie voor hebben. Het is enorm duur in aankoop en blijft duur voor onderhoud en onderdelen. Het heeft wat dezelfde pros en cons als een nitro wagen, alleen nog duurder, en deze heeft nu net iets minder kennis en onderhoud nodig als een nitro wagen.
The choice is up to you !
1/10, 1/8 of 1/5
De grootte van de auto is ook belangerijk. 1/5 wordt bijna altijd aangedreven door een 2 takt motor. Deze zijn altijd erg groot, zo zijn er van een meter lang. Daar moet je voor vallen, want het kan ook enorm nadelig zijn in transport en onderhoud.
1/8 is meestal nitro aangedreven, maar daarom niet altijd. Zo heb je ook veel Flux versies bij HPI bijvoorbeeld. Deze zijn kleiner dan 1/5 wagens en zien er ook helemaal anders uit. Zeer leuke schaal om meet te beginnen !
1/10 wagens zijn een iets kleinere klasse, da wagens zijn meestal rond de 30-40 cm lang, wat niet veel is. Dat houdt natuurlijk niet in dat deze dingen niet snel gaan, integendeel.
Ook 1/12 en 1/16 bestaat, maar dit zijn niet zo'n gebruikelijke klasses. Deze zijn nog kleiner.
Onroad? Offroad?
Hier kan je dan ook nog eens naar gaan kijken. Offroad is bedoeld voor ruig terrein, maar kan zeker ook gewoon op asfalt rijden. Offroad is meer bedoeld om jumps te nemen, of om over zand, gras,... te rijden.
Onroad is gericht op asfalt, ze zijn zo gemaakt dat ze zeer laag liggen en enorms snellen kunnen corneren en enorm veel topspeed hebben. Alles is belangerijk bij onroad; aerodynamica, setup, grip,...
Merken
Enkele merken met wat all-around wagens, RTR :
- HPI
- TRAXXAS
- ANSMANN
- LOSI
- ...
Meer professionele, competitiegerichte merken, kit only :
- XRAY
- TEAM ASSOCIATED
- MUGEN
- SERPENT
- HB
- TLR
- ...
Hopelijk hebben jullie er wat aan !
Greetz,
Dre
Stel dingen duidelijk voor jezelf
Eerst en vooral moet je jezelf een paar vragen stellen. Het komt vaak voor dat mensen een auto willen aanschaffen maar door de keuze aan modellen totaal niet weten wat ze moeten kopen, of wat het beste is. Begin met jezelf volgende vragen te stellen.
- Wat is mijn budget?
Dit is naar mijn mening zeer belangerijk. Je moet weten wat je eraan wil gaan spenderen, zo weet je ook dat je in de toekomst niet gaat verschieten van de rekening...
- Wat wil ik ermee gaan doen?
Wil je graag 5 meter de lucht in vliegen? Of liever gewoon met de 4 bandjes op de asfalt blijven rijden, of toch hier en daar eens door het gras rijden? Er zijn ook all-around modellen, maar als je weet wat je wil gaan doen met je auto, kun je beter een geschikte wagen kopen voor jouw gebruik.
- Hoeveel tijd wil ik er in steken (onderhoud)
Veel mensen onderschatten het onderhoud aan zo'n wagen. Zo heb je RTR wagens die over het algemeen niet veel onderhoud nodig hebben, maar heb je ook wagens die na elke keer rijden een goede beurt nodig hebben.
- Welke klasse wil ik gaan rijden?
Je hebt zowel nitro als electro. Hieronder heb je dan nog eens buggy's, truggy's, onroad, monster trucks, 1/8, 1/10,... Eerst bepaal je best of je een nitro of een electro wil, dit bespreek ik verder in dit topic. Buggy of truggy is wat aan jouw de keuze, truggy heb je wel niet in 1/10 schaal, wat jij de mooiste vindt. Schaal bespreek ik ook nog in dit topic.
Nitro VS. Electro
Om het even duidelijk te maken. Een nitro wagen wordt gevoed door brandstof, een electro wagen door stroom van batterijen. Ik maak even de vergelijking tussen beiden :
NITRO :
Pros :
- Zalig geluid (kan een con zijn)
- De power van een nitro wagen is meer als van een electro
- Gaan met goede afstelling sneller.
- Kun je langer mee rijden zonder motor laten afkoelen en doordat je geen batterijen moet laden (die voor de servo's gaan lang mee)
Cons :
- Kost veel
- Veel onderhoud
- Kan je op minder plaatsen mee rijden
- Er is meer kennis vereist
- Niet de beste optie voor een starter.
ELECTRO :
Pros :
- Relatief goedkoop
- Weinig onderhoud
- Meer acceleratie
- Veel locaties om mee te rijden
- Goede beginnersklasse
Cons :
- Laden van batterijen
- Electro is minder makkelijk te maken dan een mechanische motor (nitro)
BENZINE (2 takt) : Dit is echt voor de mensen die er een passie voor hebben. Het is enorm duur in aankoop en blijft duur voor onderhoud en onderdelen. Het heeft wat dezelfde pros en cons als een nitro wagen, alleen nog duurder, en deze heeft nu net iets minder kennis en onderhoud nodig als een nitro wagen.
The choice is up to you !
1/10, 1/8 of 1/5
De grootte van de auto is ook belangerijk. 1/5 wordt bijna altijd aangedreven door een 2 takt motor. Deze zijn altijd erg groot, zo zijn er van een meter lang. Daar moet je voor vallen, want het kan ook enorm nadelig zijn in transport en onderhoud.
1/8 is meestal nitro aangedreven, maar daarom niet altijd. Zo heb je ook veel Flux versies bij HPI bijvoorbeeld. Deze zijn kleiner dan 1/5 wagens en zien er ook helemaal anders uit. Zeer leuke schaal om meet te beginnen !
1/10 wagens zijn een iets kleinere klasse, da wagens zijn meestal rond de 30-40 cm lang, wat niet veel is. Dat houdt natuurlijk niet in dat deze dingen niet snel gaan, integendeel.
Ook 1/12 en 1/16 bestaat, maar dit zijn niet zo'n gebruikelijke klasses. Deze zijn nog kleiner.
Onroad? Offroad?
Hier kan je dan ook nog eens naar gaan kijken. Offroad is bedoeld voor ruig terrein, maar kan zeker ook gewoon op asfalt rijden. Offroad is meer bedoeld om jumps te nemen, of om over zand, gras,... te rijden.
Onroad is gericht op asfalt, ze zijn zo gemaakt dat ze zeer laag liggen en enorms snellen kunnen corneren en enorm veel topspeed hebben. Alles is belangerijk bij onroad; aerodynamica, setup, grip,...
Merken
Enkele merken met wat all-around wagens, RTR :
- HPI
- TRAXXAS
- ANSMANN
- LOSI
- ...
Meer professionele, competitiegerichte merken, kit only :
- XRAY
- TEAM ASSOCIATED
- MUGEN
- SERPENT
- HB
- TLR
- ...
Hopelijk hebben jullie er wat aan !
Greetz,
Dre
-
andreas
- Globale moderator
- Berichten: 1624
- Geregistreerd: 06 Mrt 2012, 18:03
Goed gedaan Dré
Life is a bitch, fly away from it...
-
RSSD
- Beheerder
- Berichten: 4316
- Geregistreerd: 02 Apr 2011, 12:23
- Woonplaats: Vladslo
2 berichten
• Pagina 1 van 1
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten
-
- Advertisement