-
- Advertisement
graupner VARIOPROP 12s superhet onvanger
11 berichten
• Pagina 1 van 2 • 1, 2
graupner VARIOPROP 12s superhet onvanger
Ik haalde een oude(gele)zender, 27 MHz uit de kelder. Hij werkt op 12V, en aangesloten aan een batterij gaat het lampje op groen zodat ik veronderstel dat hij nog werkt.
De ontvanger(rode doosje met opgestoken modules, ronde stekkers) voorzag ik ook van stroom: 2 maal 4,5V.
Mijn probleem: welke kristallen in de zender - ontvanger? Waar kan ik een op elkaar afgestemde set kopen?
Danke
De ontvanger(rode doosje met opgestoken modules, ronde stekkers) voorzag ik ook van stroom: 2 maal 4,5V.
Mijn probleem: welke kristallen in de zender - ontvanger? Waar kan ik een op elkaar afgestemde set kopen?
Danke
-
hendrik sebrechts
- Nieuw lid
Hier hebben ze meerdere paren https://www.toemen.nl/kristallen-c-58_419.html
Groetjes ReneDL
Groetjes ReneDL
-
ReneDL
- Nieuw lid
Dag Hendrik, de kristallen moeten zeker 27mHz zijn en matchen, dit wil zeggen twee kristallen met hetzelfde nummer, maar 1 met de TX voor zender en 1 met RX voor de ontvanger, voor of achter het getal.
Bijvoorbeeld: TX 27.995mHz + RX 27.995mHz = als 1 paar te gebruiken, TX voor de zender en RX voor de ontvanger.
Groeten.
Bijvoorbeeld: TX 27.995mHz + RX 27.995mHz = als 1 paar te gebruiken, TX voor de zender en RX voor de ontvanger.
Groeten.
Carpe Diem!
-
Fg Dude
- Actief lid
Ik kon de kristallen bestellen(5€ mét verzending)bij eBay, verkoper blacksmithproducts (242045).
DE OUDE ZENDER WERKT !
Danke voor de antwoorden !
DE OUDE ZENDER WERKT !
Danke voor de antwoorden !
-
hendrik sebrechts
- Nieuw lid
Die prijs is zeker niet te gek, graag gedaan en veel hobby plezier.
Heb je trouwens mijn mails ontvangen i.v.m. je supra zender?
Heb je trouwens mijn mails ontvangen i.v.m. je supra zender?
Carpe Diem!
-
Fg Dude
- Actief lid
Programmatie zal nog een hele job worden, laat staan dat ik nog op mijn 77 jaar ermee kan vliegen !
Rik
Rik
-
hendrik sebrechts
- Nieuw lid
Ik heb dus nieuwe kristallen gekocht: zender en ontvanger 21195Mhz AM. (verkoper blacksmithproducts (242045)
De batterij van de ontvanger werd vlgns. de voorschriften op internet gemaakt. Voor de zender maakte ik een 1000 mamp. nimh 9 cellen van 1,2V in serie.
De zender zet zich in de groene zone na aanschakelen. Bij verbinden van de ontvanger geven de servos trillingen en gaan in beide richtingen bij sturen met de zender, maar traag en trillend.
Kan het zijn dat de kristallen niet volledig juist zijn of slecht op elkander ingesteld of een kleine afwijking hebben, ev. bijslijpen ?
Mijn arsenaal van de oude zender ontvanger:
Ontvanger varioprop, met nieuwe kristal 21195Mhz AM. Daaraan 2 gele decodeerblokken(2 servos instelbaar) en 3 grijze(één servo). Twee gele decoderblokken met de nieuwe fiche( ev. kunnen enkele servos met de nieuwe fiche worden toegevoegd). Oorspronkelijke laadkabel voor de ontvangstbatterij. Draad met schakelaar ts. batterij en ontvanger. Nieuwgemaakte ontvangerbatterij. Acht lineaire servos. Eén verlengdraad voor de servos, en twee rode draden(omkeerdraad?).
Zender met draagriem en nieuwe zelfgemaakte accu(9 maal 1000Mamp Nimh).
Indien iemand mij kan helpen of de stukken kopen?
Prijs is de nieuwe kristallen en de prijs van de batterijen: 5€ plus 45€= 50€.
De batterij van de ontvanger werd vlgns. de voorschriften op internet gemaakt. Voor de zender maakte ik een 1000 mamp. nimh 9 cellen van 1,2V in serie.
De zender zet zich in de groene zone na aanschakelen. Bij verbinden van de ontvanger geven de servos trillingen en gaan in beide richtingen bij sturen met de zender, maar traag en trillend.
Kan het zijn dat de kristallen niet volledig juist zijn of slecht op elkander ingesteld of een kleine afwijking hebben, ev. bijslijpen ?
Mijn arsenaal van de oude zender ontvanger:
Ontvanger varioprop, met nieuwe kristal 21195Mhz AM. Daaraan 2 gele decodeerblokken(2 servos instelbaar) en 3 grijze(één servo). Twee gele decoderblokken met de nieuwe fiche( ev. kunnen enkele servos met de nieuwe fiche worden toegevoegd). Oorspronkelijke laadkabel voor de ontvangstbatterij. Draad met schakelaar ts. batterij en ontvanger. Nieuwgemaakte ontvangerbatterij. Acht lineaire servos. Eén verlengdraad voor de servos, en twee rode draden(omkeerdraad?).
Zender met draagriem en nieuwe zelfgemaakte accu(9 maal 1000Mamp Nimh).
Indien iemand mij kan helpen of de stukken kopen?
Prijs is de nieuwe kristallen en de prijs van de batterijen: 5€ plus 45€= 50€.
-
hendrik sebrechts
- Nieuw lid
Zo geen reactie gaat alles in de vuilbak.
-
hendrik sebrechts
- Nieuw lid
Dag Hendrik, ik denk dat je verkeerde kristallen hebt, kristallen op 21.195Mhz, is raar, ofwel, werkt de zender op 27,xxxMhz., 35.xxxMhz., 40.xxxMhz of 72.xxxMhz.,AM of FM, dus 21.xxxMhz gaat niet werken.
Maar als ik je een goede raad mag geven, besteed hier geen centen meer aan, het systeem is veel te oud, heel waarschijnlijk ontregeld en te zwaar om nog te gaan gebruiken, enkel nog goed voor een verzamelaar, museum, of de recyclage bak.
Groeten.
Maar als ik je een goede raad mag geven, besteed hier geen centen meer aan, het systeem is veel te oud, heel waarschijnlijk ontregeld en te zwaar om nog te gaan gebruiken, enkel nog goed voor een verzamelaar, museum, of de recyclage bak.
Groeten.
Carpe Diem!
-
Fg Dude
- Actief lid
Het is wel degelijk een 27195Mhz kristal: vergissing in het neertypen van mij....
-
hendrik sebrechts
- Nieuw lid
11 berichten
• Pagina 1 van 2 • 1, 2
Terug naar Zenders / Ontvangers
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten
-
- Advertisement