-
- Advertisement
Funcub vibratie-probleem
5 berichten
• Pagina 1 van 1
Funcub vibratie-probleem
Zoals de titel het zegt zijn er meerdere meldingen geweest van hevige vibraties bij de Funcub, vooral dan bij de tuning set van Multiplex en gelijkaardige motoren. ook bij mij was dat het geval. Eens boven halve gas maakte de Funcub niet veel minder lawaai dan een 2-takt. Er is ook veel gepalaverd over de mogelijke oorzaken: Scheve assen, slappe neuzen, plastic motordragers enz. Ik had geen zin om het allemaal gaan uit te zoeken en heb maar meteen een oplossing gezocht die min of meer al deze problemen aanpakt. Ik beweer niet dat de mijne de beste is en zelfs nu weet ik dat er op termijn nog wat kan mislopen. Nu, dat is modelbouw.
Zoals op de foto's te zien heb ik van hardhout een legger gemaakt in 2 delen. Waarom in 2? Ik wou de ganse neussectie verstevigen en in 1 stuk zou de legger er niet ingaan. Vandaar dat het voorste stukje eerst met 3 schroefjes werd gemonteerd en daarna vastgelijmd met de romp. Ook tussen de 2 dragers heb ik een latje gelijmd en geloof me, het verschil voel je. De inrichting van de RC-componenten is ook anders nu: Waar de batterij voorheen op de bodem werd bevestigd, ligt deze nu op de eerste verdieping,zeg maar. een groot voordeel is dat de regelaar nu tussen bodem en legger kan. In ieder geval, het geheel voelt veel steviger aan. Ik heb nog niet gevlogen met de nieuwe mod, maar ik heb de motor wel laten draaien en de vibraties blijven kompleet achterwege, zelfs bij volgas.
Het extra gewicht van de volledige legger kwam eerst op 31gr, maar het boren van koelingsgaten verminderde dat tot 25gr.
Niet echt een verschil dat de Funcub zich zal aantrekken. Geweldige kist trouwens.
Zoals op de foto's te zien heb ik van hardhout een legger gemaakt in 2 delen. Waarom in 2? Ik wou de ganse neussectie verstevigen en in 1 stuk zou de legger er niet ingaan. Vandaar dat het voorste stukje eerst met 3 schroefjes werd gemonteerd en daarna vastgelijmd met de romp. Ook tussen de 2 dragers heb ik een latje gelijmd en geloof me, het verschil voel je. De inrichting van de RC-componenten is ook anders nu: Waar de batterij voorheen op de bodem werd bevestigd, ligt deze nu op de eerste verdieping,zeg maar. een groot voordeel is dat de regelaar nu tussen bodem en legger kan. In ieder geval, het geheel voelt veel steviger aan. Ik heb nog niet gevlogen met de nieuwe mod, maar ik heb de motor wel laten draaien en de vibraties blijven kompleet achterwege, zelfs bij volgas.
Het extra gewicht van de volledige legger kwam eerst op 31gr, maar het boren van koelingsgaten verminderde dat tot 25gr.
Niet echt een verschil dat de Funcub zich zal aantrekken. Geweldige kist trouwens.
-
Moonsinger
- Rookie
Heel mooie en praktische mod Moonsinger.
Die zal zeker menig Funcub eigenaars tot deze upgrade aanzetten...
Mvg,
RSSD
Die zal zeker menig Funcub eigenaars tot deze upgrade aanzetten...
Mvg,
RSSD
Life is a bitch, fly away from it...
-
RSSD
- Beheerder
Ik heb drie 4mm carbonstaafjes van ongeveer 15cm op z'n langs links, rechts en onder in het voorste rompgedeeltje geboord. Gewoon voorgeboord met een boortje en daarna 4mm alubuis in de boormachine (Denk dat het eerder doorsmelten is door de frictie dan boren, maar het werkt heel makkelijk. Daarna de carbonstaafjes met wat lijm zachtjes in de romp getikt. Kan eventueel gecamoufleerd worden door de staafjes iets te diep te duwen en dan een stukje depron in het gaatje te lijmen. Werkt al veel beter, maar de volgende stap is een alu motorsteun voor de twee funny cubs hier. Zalige tuigjes trouwens....
-
frankcross
- Nieuw lid
frankcross schreef:Ik heb drie 4mm carbonstaafjes van ongeveer 15cm op z'n langs links, rechts en onder in het voorste rompgedeeltje geboord. Gewoon voorgeboord met een boortje en daarna 4mm alubuis in de boormachine (Denk dat het eerder doorsmelten is door de frictie dan boren, maar het werkt heel makkelijk. Daarna de carbonstaafjes met wat lijm zachtjes in de romp getikt. Kan eventueel gecamoufleerd worden door de staafjes iets te diep te duwen en dan een stukje depron in het gaatje te lijmen. Werkt al veel beter, maar de volgende stap is een alu motorsteun voor de twee funny cubs hier. Zalige tuigjes trouwens....
Oh, jij hebt er zelfs 2
funnier dan dat kan het dan al niet worden he
Ben wel eens nieuwsgierig hoe die afgewerkt zijn.
-
piper_heidsieck
- Forum Maniac
piper_heidsieck schreef:frankcross schreef:Ik heb drie 4mm carbonstaafjes van ongeveer 15cm op z'n langs links, rechts en onder in het voorste rompgedeeltje geboord. Gewoon voorgeboord met een boortje en daarna 4mm alubuis in de boormachine (Denk dat het eerder doorsmelten is door de frictie dan boren, maar het werkt heel makkelijk. Daarna de carbonstaafjes met wat lijm zachtjes in de romp getikt. Kan eventueel gecamoufleerd worden door de staafjes iets te diep te duwen en dan een stukje depron in het gaatje te lijmen. Werkt al veel beter, maar de volgende stap is een alu motorsteun voor de twee funny cubs hier. Zalige tuigjes trouwens....
Oh, jij hebt er zelfs 2
funnier dan dat kan het dan al niet worden he
Ben wel eens nieuwsgierig hoe die afgewerkt zijn.
Oh, eentje hadden we al langer en toen was er een tweede over te nemen voor een appel en een ei. Die had weinig gevlogen, maar is niet zo netjes gebouwd. De vleugels missen de orginele decalls en ook technisch was er een en ander mis.
Hij heeft wel verlichting langs alle kanten. Sommige mensen geven meer om de show dan om de techniek, he.
Een Funcub is wel een heel plezant toestel. Je kan er zowat alles mee doen en met z'n flaps kan hij ook heerlijk traag en stabiel vliegen. Een echte aanrader, ook qua prijs. Zou dan wel voor de motorset niet bij multiplex zelf gaan winkelen, want die maakt het wel vrij duur.
-
frankcross
- Nieuw lid
5 berichten
• Pagina 1 van 1
Terug naar Electro Vliegtuigen
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten
-
- Advertisement